De nieuwe Sláma-pers testen

De nieuwe Sláma Graphic Ball Press is een handdrukpers voor gebruik in reliëf-, diepdruk- en lithografische technieken. Gemaakt in de Tsjechische Republiek, het is ontworpen om flexibel, draagbaar en gebruiksvriendelijk te zijn op dunner papier in Oosterse stijl en dikker papier in Westerse stijl. Gebaseerd op de traditionele Japanse stijl baren, bestaat de pers uit een ronde metalen schijf, met een ergonomische houten handgreep, gehuisvest in een mooie houten opbergdoos. Terwijl de Japanse baren heel goed werkt op dunner papier in oosterse stijl, is het minder effectief op zwaardere westerse. De Sláma Press bevat metalen ballen die rond de as van de schijf draaien om een ​​gelijkmatigere afdruk te krijgen, zonder dat er veel druk nodig is.


Slama Druk op Opties

De pers is verkrijgbaar in twee formaten en u kunt ook extra schijven kopen voor extra gewicht (aanbevolen voor technieken waarbij hogere druk vereist is, zoals diepdruk of op zeer dik papier) De kleine pers, voor afdrukken tot A4-formaat, is 75 mm Diameter : Ballen van 50 x 6 mm. De grote pers, voor afdrukken van groter formaat, is verkrijgbaar in twee opties: Model 60 met een diameter van 118 mm met ballen van 60 x 10 mm of Model 150 met een diameter van 118 mm: maar met ballen van 150 x 6 mm. Het Model 60 wordt aanbevolen voor lichter papier (tot 250 gm) en de 150 is voor zwaarder papier. Zie ons artikel Alles wat u moet weten over prentpapier voor een gedetailleerde bespreking van prentpapier.


De Sláma-drukpers testen

Voor dit artikel heb ik de grote pers (Model 60) getest op A5, A4 en A3 prints. Het is vermeldenswaard dat Sláma de kleinere pers aanraadt op afdrukken tot A4, maar ik vond het niet moeilijk om een ​​kleine reliëfdruk te drukken met de grootformaatpers. Ik vond het printen met de Sláma Press erg intuïtief en gemakkelijk. Ik heb de doos uitgepakt en hij was klaar om te gaan. Het is ongelooflijk stevig, met een robuust houten handvat en een glanzende metalen behuizing, en kan gemakkelijk worden meegenomen of opgeborgen in de doos. Het is veel draagbaarder dan een standaardpers en er zijn ook geen dekens nodig. Het enige wat je nodig hebt is je drukplaat, papier en de Sláma Press. Reliëfdruk met de Fome Etspers is een handige vergelijking als u overweegt om een ​​traditionele drukpers of de Sláma aan te schaffen.


Reliëfdruk met de Sláma-pers

Ik heb de pers uitgeprobeerd met een klein A5-houtsnedeblok met dunne Japanse Awagama-washi en een groter (A4) linosnedeblok op Somerset Satin-drukpapier. Mijn inkten waren Cranfield Safe Wash Relief-inkten, gemengd met een beetje extender om ze losser te maken.


Een houtsnedeblok afdrukken op papier in Japanse stijl

Ik zou normaal gesproken een goedkope baren in Japanse stijl gebruiken voor het kleine houtsnedeblok, met dun papier in Japanse stijl (zie ons artikel Hilary Daltry Re: Woodcut Prints Without A Press voor details) Omdat het printblok een kleiner oppervlak heeft en het papier dun is , er is niet zoveel druk nodig. Met de hand afdrukken maakt het ook mogelijk om de druk in verschillende delen van de afdruk te variëren en het papier iets op te tillen om de afdruk te controleren. Ik ontdekte dat de Sláma Press het houtblok buitengewoon goed op Japans papier drukte (ik gebruikte Awagami Kitakata) met minimale inspanning. In plaats van krachtig over de achterkant van een afdruk te wrijven met een standaard baren, glijden de kogellagers over het papier, wat een veel soepelere ervaring geeft.


Een linosnedeblok afdrukken met de Sláma-pers

Een iets groter linosnedeblok zou normaal gesproken op mijn desktoppers worden afgedrukt. Ik vind dat een pers een betere dekking geeft voor lino-afdrukken dan een kale – vooral als ze groter zijn dan A5 en op zwaar drukpapier in westerse stijl. Het gebruik van een handzeep of lepel kan zwaar werk zijn en kan resulteren in een ongelijkmatige afdruk, vooral op grote afdrukken of zwaarder papier. Voor meer informatie over linocut printen, zie ons artikel Linosnede printen voor beginners – wat je nodig hebt om te beginnen.

De Sláma drukte het linoblok zeer gelijkmatig af op zwaar prentpapier (ik gebruikte Somerset Satin) met minimale druk. Ik merkte dat ik heel methodisch moest zijn om de pers over de achterkant van het papier te bewegen en over het hele oppervlak in een cirkelvormige beweging te werken. Ik kon het papier af en toe een beetje optillen om de dekking te controleren. De kogellagers waren nogal luidruchtig, maar dat vond ik eigenlijk best leuk, omdat het voelde alsof het werkte! Het linosnedeblok drukte erg goed af, met een zeer gelijkmatige inktdekking, ondanks het zwaardere gewicht van het papier, en ik vond het erg leuk om het te gebruiken.

Ik denk dat de pers een geweldig alternatief zou zijn voor een noodpers voor iedereen die niet altijd op één plek werkt, of weinig ruimte heeft. De ergonomische handgreep lag prettig in de hand en de schijf gleed zonder veel druk over de achterkant van het papier.


Diepdruk met de Sláma Printmaking Press

De Sláma Press kan ook worden gebruikt voor diepdruk, waarvoor meer druk nodig is dan reliëfdruk. Ik testte de pers op een droge naald etsplaat, printen van een metalen plaat (ongeveer A3) op vochtig Somerset Satin papier, met behulp van AKUA diepdrukinkten. Ik gebruik normaal gesproken mijn enorme omgebouwde mangel-etspers om droge naalden te printen, omdat een kale of reliëfpers niet genoeg druk zal uitoefenen. Het vochtige papier moet in de geëtste lijnen worden gedrukt om de inkt op te nemen, en een gelijkmatige consistentie kan moeilijk zijn met een handpers.

De droge naalddruk vereiste iets meer druk dan de linosnede en houtsnede, maar je kunt extra gewichten voor de pers kopen als je van plan bent deze te gebruiken voor diepdruktechnieken. Meer gewicht betekent dat er minder fysieke kracht nodig is bij het printen. Zoals aanbevolen op de Slama-website, heb ik wat dun droog papier op het vochtige papier gelegd om beschadiging te voorkomen. Ik hield het papier met één hand op zijn plaats, terwijl ik met de andere afdrukte.

Ik stond meer sceptisch tegenover het drukken van een droge naalddruk met de Sláma-pers dan een reliëfdruk, aangezien mijn ervaring tot nu toe is dat een traditionele pers nodig is voor succesvolle drukken. Ik was echter aangenaam verrast, want de print is goed gelukt. Naast het inkten van de plaat met grijs Paynes, heb ik wat plaattoon (de groene en gele tinten) op de achtergrond toegevoegd. Alle kleuren werden goed afgedrukt – het papier pakte de donkere inkt van de lijnen en de heel vage lichtere tinten op. Ik vond het wel handig dat ik de afdruk kon optillen en de dekking kon controleren terwijl ik aan het printen was, wat niet mogelijk is met een traditionele pers. Sláma adviseert dat hun pers geschikt is voor diepdruktechnieken, met uitzondering van zeer diepe etsen. Voor grotere, complexere afdrukken of grote oplagen zouden wat extra gewichten het proces gemakkelijker maken.


Conclusie

Ik was erg onder de indruk van de Sláma Press en hij presteerde goed in al mijn experimenten. Als iemand die met verschillende technieken print, zou dit echt een ‘one stop shop’ kunnen zijn. Ik bezit momenteel drie persen en talloze barens, allemaal gebruikt in verschillende scenario’s. De voordelen van de Sláma zijn de draagbaarheid, de prestaties bij verschillende printtechnieken en het gebruiksgemak. Sláma zegt zelf dat het voor kinderen geweldig is om mee te printen, en ik zou zeker iets oudere kinderen dit onder begeleiding laten gebruiken. Het wordt ook aanbevolen voor het bedrukken van stoffen en voor lithografie. Bij het kiezen van het formaat raadt Sláma aan om degene te kopen die past bij het grootste deel van je drukwerk. Als u gewoonlijk A4 en lager afdrukt, is de kleine het beste (hoewel deze af en toe ook op grotere afdrukken kan worden gebruikt) Voor grotere afdrukken wordt de grote pers aanbevolen, en het type papier dat u verkiest, bepaalt welke versie u kiest (Model 60 of Model 150) Voor een complete printoplossing raadt Sláma aan om de kleine en grote persen aan te schaffen. De Sláma zou een uitstekende keuze zijn voor iedereen die op verschillende locaties werkt of lesgeeft, of weinig ruimte heeft voor een meer traditionele pers.


Verder lezen op Jackson’s Art Blog:

Diepdruk met de Fome-etspers

De beste manier om afbeeldingen over te zetten naar Lino

Veiliger diepdrukprinten

Emma Jones

Emma is een kunstenaar en graficus gevestigd in de Scottish Borders en loopt Wee Blue Press. Ze is eindeloos nieuwsgierig naar kunstmaterialen en combineert graag verschillende technieken zoals linosnede, monoprint, droge naald en schilderen. Ze geeft workshops en lessen in grafische technieken.

creditSource link

ZIE JE GEDACHTEN

      Leave a reply

      Schildersbedrijf-Breukelen.nl
      Logo
      Compare items
      • Total (0)
      Compare
      0
      Shopping cart