Als kunstenaars komen we een enorme hoeveelheid terminologie tegen tijdens het onderzoeken en lezen over onze materialen. In dit artikel leggen we de betekenis uit van bepaalde veelgebruikte woorden, uitdrukkingen en termen in de context van olieverfschilderijen.
Alkyd
‘Alkyd’ is een samenvoeging van de woorden ‘alcohol’ en ‘zuur’. In olieverf verwijst het naar een met olie gemodificeerde hars die met deze twee ingrediënten is behandeld. Deze hars is te vinden in de schilderkunst mediums en in ‘alkydoliën’ – dwz. olieverven die deze hars bevatten om de droogtijd te versnellen.
Alla prima
Een schilderbenadering waarbij een olieverfschilderij in één sessie wordt voltooid, in tegenstelling tot het voltooien in lagen die op verschillende tijdstippen worden aangebracht.
mengen
Olieverven blijven lang nat, waardoor ze kunnen worden verplaatst en op het verfoppervlak kunnen worden gemengd. U kunt dit doen om een geleidelijke overgang van de ene kleur naar de andere te creëren, een techniek die bekend staat als ‘blending’.
Lichaam
Om ‘body’ aan je olieverf toe te voegen, is om het te verdikken met een mediummeestal een was- of gelmedium.
Borstel zeep
Borstelzeep is een soort reinigingsmiddel dat speciaal is samengesteld met natuurlijke oliën om borstelharen te hydrateren en te reinigen, zodat je borstels hun vorm en haren langer behouden.
Patroon / patroonpistooldispenser
Olieverven in hoeveelheden van meer dan 225 ml worden soms verpakt in een patroon, een stijve cilindrische buis, waarvoor een patroonpistooldispenser nodig is om de verf eruit te persen.
drogende olie
Kant-en-klare olieverf bevat twee hoofdingrediënten: pigment en ‘droogolie’. Een drogende olie is een natuurlijke olie die bij blootstelling aan lucht oxideert en uithardt tot een vaste laag. Lijnzaadolie is de meest gebruikte drogende olie die wordt gebruikt bij de productie van olieverf (hoewel er andere zijn), en de kwaliteit ervan is van groot belang voor de kwaliteit en verwerkingseigenschappen van de verf – de hoogste kwaliteit lijnolie zal helderder zijn en minder snel verkleuren overuren.
Vet over mager regel
Deze regel schrijft voor dat olieverf altijd op een bepaalde manier moet worden geverfd om de levensduur van je schilderij te garanderen: doe verf met meer olie (of vet) over verf die minder olie bevat (meer verdund met oplosmiddel). Dit komt doordat olieverven anders ‘drogen’ dan andere verven. In plaats van te verdampen zoals verf op waterbasis, reageert de olie in olieverf met lucht waardoor het stolt – dit proces wordt oxidatie. Ondertussen verdampt het oplosmiddel in de verf. Hoewel de verdamping van het oplosmiddel niet erg lang duurt, is het oxidatieproces erg traag en stopt het nooit echt. Terwijl olieverf oxideert, doorloopt het een proces van uitzetten en krimpen. Als iets dat sneller droogt bovenop niet-voldoende droge olieverf wordt gelegd, zal het waarschijnlijk barsten.
Stroom
Het woord vloeien verwijst naar hoe mobiel de verf is en hoe gemakkelijk deze van het penseel op het canvas of oppervlak overgaat. mediums kan worden toegevoegd om de doorstroming te vergroten.
Gesso
De term ‘gesso’ wordt vaak gebruikt voor alle soorten primers en gronden, omdat het het origineel was. Maar technisch gesproken verwijst het alleen naar het traditionele mengsel van hete dierlijke lijm en gips of krijt, in vele dunne lagen aangebracht op houten panelen terwijl het warm is. Omdat veel mensen acrylprimer ‘gesso’ noemen, wordt het lijmtype vaak echte of traditionele gesso genoemd.
Beglazing
Het aanbrengen van een dunne laag doorschijnende verf over een meer dekkende laag.
Glans
Een oppervlak dat glanzend is als het droog is, wordt glans genoemd. Sommige olieverven lijken meer glans dan andere, afhankelijk van de grootte van pigment deeltjes en hun concentratie. Een laatste glansafwerking kan worden aangebracht met vernis. Er zijn drie oppervlakteglans: glans, satijn en mat.
Grond
Een term die vaak wordt gebruikt om een voorbereid oppervlak te beschrijven dat klaar is voor olieverf. Het woord ‘grond’ kan verwijzen naar alles van een stuk canvas met primer tot een aluminium plaat.
Impasto
Een term om verf te beschrijven die dik is aangebracht, vaak rechtstreeks uit de tube of met een medium toegevoegd om het dikker te maken.
Imprimatura
In het Italiaans betekent ‘imprimatura’ ‘de eerste laag’. In de schilderkunst verwijst het naar een dunne transparante kleurlaag die op een grond gelijkmatig om het te kleuren. De laag wordt verdund met oplosmiddel of met een sneldrogende medium. Het wordt dan gelaten om te drogen voordat het eigenlijke schilderen van de afbeelding begint. Veel kunstenaars laten in hun werk flarden van de imprimatura-laag doorschijnen. Het is een alternatieve voorbereiding voor een getinte of gekleurde ondergrond, waarbij de inleiding wordt gemengd met een kleur voorafgaand aan het aanbrengen op een drager.
Medium
Een additief dat wordt gemengd met verf om de kleur te verlengen of om bepaalde eigenschappen, zoals consistentie, textuur, transparantie, droogtijd, vloei en glans, te wijzigen.
Oliesticks of -staven
Een formaat olieverf, het is een mengsel van pigment, olie en was in een stokvorm gegoten. Beschouwd als een teken- of schildermedium, kunnen ze direct op een voorbereid oppervlak worden gebruikt. Oliesticks drogen als olieverf – het is niet hetzelfde als een olie- of waspastel.
Oxidatie (in relatie tot ‘drogen’)
Olieverf ‘droogt’ niet zoals andere verven. In plaats daarvan hardt het uit als de olie oxideert (een chemische reactie met lucht). Dit is anders dan bij bijvoorbeeld aquarelverf, waarbij het drogen wordt veroorzaakt doordat het watergehalte van de verf verdampt.
permanentie
Duurzaamheid houdt rekening met de effecten van andere elementen op de stabiliteit en het uiterlijk van pigmenten , inclusief vochtigheid, licht, warmte, water, zuurgraad, alkalische niveaus enz. De duurzaamheid van een verf wordt op het etiket aangegeven met behulp van een beoordelingssysteem dat door de fabrikant is bepaald en wordt uitgelegd in de kleurenkaart van de fabrikant of op hun website. Houd er rekening mee dat sommige artiesten en fabrikanten het gebruiken als een equivalent van ‘lichtecht’.
pigment
Een pigment is een fijngemalen kleur, gemaakt in een laboratorium of van natuurlijk gekleurd gesteente. Pigment is een van de twee hoofdingrediënten van olieverf, samen met: drogende olie.
Primer
Een oppervlaktemateriaal dat wordt gebruikt om een oppervlak te coaten om het klaar te maken voor het aanbrengen van verf. Het is een lijm die goed hecht aan je oppervlak, beter dan je verf zou doen. Het fungeert als tussenpersoon tussen het oppervlak en de verf die over de bovenkant wordt aangebracht, zodat uw verf goed hecht.
Lijm van konijnenhuid
Rabbit Skin Glue is een traditionele lijm die vóór het aanbrengen als afdichtmiddel op canvas en houten panelen wordt gebruikt gesso of een inleidingof om direct met olieverf op te schilderen.
Zinkend
Wanneer de olie in de bovenste laag olieverf wordt opgenomen in de onderliggende laag, zodat de bovenste laag met onvoldoende oliebindmiddel achterblijft, kunnen die delen van het schilderij dof lijken. Dit kan gebeuren door een overabsorberend oppervlak, te veel oplosmiddel of niet genoeg medium met magere kleuren, zoals aardekleuren.
Maat (afdichtmiddel)
Een maat is een lijm die het oppervlak afdicht om de absorptie te verminderen. Op canvas voorkomt het dat olieverf in contact komt met de vezels die door de olie langzaam zouden worden beschadigd.
oplosmiddelen
Op petroleum of terpentijn gebaseerde verdunningsmiddelen die worden gebruikt om verf te verdunnen en/of penselen schoon te maken en als ingrediënten in olieverfmediums.
Traditionele olie
Olieverf wordt gemaakt met fijngemalen pigment deeltjes gesuspendeerd in drogende oliën, meestal lijnzaad maar soms bleke kleuren worden gemengd met papaver, saffloer of walnoot. Ze zijn boterachtig van consistentie, hun kenmerken kunnen worden gewijzigd of verbeterd door toevoeging van mediumsen kunnen oplosmiddelen nodig hebben om ze van borstels te verwijderen.
Transparantie/ondoorzichtigheid
De maatstaf voor hoeveel licht er door een aangebrachte verf kan gaan en kan interageren met het onderliggende oppervlak. Transparante verven lijken meer lichtgevend op een witte drager omdat ze een groter deel van het licht doorlaten op het oppervlak waarop ze liggen. Dekkende verven blokkeren deze reflectie en kunnen worden gebruikt om onderliggende kleurlagen te bedekken.
onderschildering
De eerste verflaag op een schilderij.
Watervermengbare oliën
Watervermengbare olieverven bieden de charme van traditionele oliën met als bijkomend voordeel dat er geen oplosmiddelen nodig zijn voor het verdunnen of opruimen. Omdat ze op waterbasis zijn, is het niet nodig om de dampen van oplosmiddelen aan te pakken, omdat het veel veiliger en gemakkelijker is om schoon te maken met water en zeep.
Verder lezen:
Bijenwas Impasto Medium maken voor olieverf
Grootte, primer, gesso en grond verklaard
Alles wat u moet weten over olieverfpapier
Een gids voor olieverfmediums
creditSource link