Een dagelijkse tekenpraktijk ontwikkelen met de Royal Drawing School

Louise Reynolds vertelt hoe haar studie aan de Royal Drawing School haar aanmoedigde om een ​​dagelijkse tekenpraktijk te ontwikkelen. Ze schetst de voordelen die ze ervoer tijdens het dagelijks tekenen en bespreekt de tekenmaterialen die ze gebruikt. Daarnaast geeft ze ook tips en aanmoediging voor kunstenaars die zelf meer tekeningen willen maken.

Header afbeelding: werk van Cai Arfon Bellis (links) en George Williams in hun studio (rechts)

Studeren aan de Koninklijke Tekenschool

Een dagelijkse tekenpraktijk is een essentieel onderdeel geworden van mijn praktijk als huidige student van het Tekenjaar aan de Koninklijke Tekenschool (RDS). Voorafgaand aan de cursus was tekenen vooral een middel om mijn schilderijen te plannen. Nu is het een manier van denken door te doen, scherp te zien en voortdurend een opwindende reeks droge media te openen voor het maken van voltooide werken. Hier zal ik de voordelen onderstrepen die ik ben gaan realiseren door het onderhouden van een dagelijkse tekenpraktijk, en enkele ideeën uitleggen om dit in uw eigen werk te implementeren.

Louise Reynolds in haar atelierruimte aan de Royal Drawing School

Voor de context zijn we een selectieve groep van ongeveer 30 studenten die jaarlijks een volledige beurs krijgen om de lessen te volgen die door de school worden aangeboden waarvan we denken dat ze onze persoonlijke praktijk het beste zullen ontwikkelen, evenals een studioruimte voor persoonlijk gebruik. Als cohort worden we aangemoedigd om observerend te tekenen in de woonkamer, galerijen, musea en in de straten van Londen, als een bron van inspiratie voor het ontwikkelen van onze eigen taal en proces door middel van het maken van markeringen. Mensen doen mee aan het Tekenjaar met een breed scala aan ervaringen en artistieke achtergronden, wat de cultuur van de groep opwindend maakt om lid van te zijn, en er is een breed spectrum aan methoden die op de school worden onderwezen door een grote verscheidenheid aan kunstenaars. Bijvoorbeeld, binnen het onderwerp van leven tekenen alleen, zou je een academische klas kunnen kiezen die kijkt naar wetenschappelijke anatomie, of gaan voor een meer experimentele manier om wat je ziet te transformeren door middel van verbeeldingskracht of methode.

Over het algemeen faciliteert de school groei door onze eerdere methoden voor het maken en stimuleren van ontwikkeling uit te dagen door middel van zowel technisch als experimenteel leren. Ik geloof dat tekenen op deze consistente manier gunstig kan zijn voor alle kunstenaars en ik zal de belangrijkste manieren uitleggen waarop dit mijn ervaring als kunstenaar tot nu toe heeft verbeterd.


Tekenen om tijd te vinden

Vaak werken we in onze ‘out of house’ lessen in zeer drukke gebieden van Londen. Consequent tekenen in deze omgevingen is een aardingservaring en geeft tijd om lang te kijken, aangezien dit plaatsen zijn waar je normaal gesproken heel snel doorheen zou gaan. Als u bijvoorbeeld drukke oriëntatiepunten zoals het British Museum tekent, kunt u tijdens een normaal bezoek een paar minuten stoppen en naar een artefact kijken voordat u verder gaat. Maar met deze routine voor langdurig kijken en tekenen, breng je genoeg tijd door met dingen om de mensenhanden die ze hebben gemaakt te laten waarderen, de energie van de ruimte om je heen op te drinken en te omarmen dat je even stil bent in een stad die altijd in beweging. Dit wil niet zeggen dat al het individuele werk dat we maken langdurig is, maar hele dagen besteden aan het kijken, vastleggen en onderzoeken van de dingen die we het meest interessant vinden aan een plaats, object of kunstwerk, is ongelooflijk introspectief.

Schetsboek van Louise Reynolds

Aanvankelijk vond ik dit proces nogal onthutsend omdat er een kwetsbaarheid is met tekenen onder het publiek en het laten zien van je proces door mogelijk honderden mensen, maar na verloop van tijd verdwijnt dit zelfbewustzijn, wat een belangrijke les is in artistiek vertrouwen zelf. Oververzadiging is een enorm probleem in de kunstwereld, en op Instagram hebben we bijna te veel vrijheid om in seconden langs kunstwerken te scrollen met nauwelijks enige betrokkenheid bij hen. Door met intentie en focus te stoppen om te tekenen, dompel je jezelf onder in het onderwerp en kun je het op een dieper niveau begrijpen, of dat nu een schilderij uit de National Gallery is of een uitzicht op de Sint-Pauluskathedraal. Dus elke dag tekenen is niet alleen bedoeld om praktische vaardigheden te ontwikkelen, het gaat ook net zo goed over het aannemen van een visueel waarderende en gerichte mentaliteit.

Ets door Sophie-Nicole Dodds


Dagelijks tekenen als een catalogus van ontwikkeling

In het begin was de enorme hoeveelheid tekeningen die ik elke week maakte overweldigend, maar nu heb ik een catalogus met werken om naar terug te verwijzen en inspiratie op te doen. Zelfs als ik op dat moment het gevoel had dat ik een slechte tekening had gemaakt, is dat pas achteraf dat de waarde van dit werk echt kan worden gewaardeerd. Vaak zijn de kortste tekeningen nu net zo belangrijk bij het genereren van mijn persoonlijke werk als de meest langdurige studies. Aan het begin van de cursus werden we aangemoedigd om nooit iets van ons werk weg te gooien, en dit advies is zo waardevol sinds we onze ontwikkeling hebben geregistreerd en we onszelf kunnen verrassen met de dingen die we kunnen herontdekken in tekeningen die werden maanden geleden gemaakt.

Studies door Louise Reynolds

De constante oefening van observerend tekenen heeft ook mijn vermogen om werk te maken technisch aangescherpt, en zelfs als ik niet vanuit het leven aan het werk ben, heb ik het gevoel dat ik nu sneller tot conclusies kom dan voorheen met deze nieuw verfijnde vaardigheid. Het dagelijks tekenen heeft vooral mijn persoonlijke praktijk beïnvloed in termen van snelheid en breedte van beeldspraak, aangezien ik een nieuw onderbewustzijn en een fysieke bank van werken heb verzameld om uit voort te komen, puur door consequent te maken. Ik merk dat ik elementen uit de tekeningen kies die ik in de lessen heb gemaakt en me concentreer op de delen die ik het leukst vond, wat zoiets eenvoudigs zou kunnen zijn als de kwaliteit van het licht of een bepaalde houding van het lichaam, en ervoor koos om dat verder te ontwikkelen.

Levenstekening door Louise Reynolds

Daarom is dagelijks tekenen ook belangrijk vanwege het aantal werken dat erdoor wordt geproduceerd. Het hebben van een bibliotheek met afbeeldingen die al door je eigen hand en geest is gewaardeerd, is een effectief vertrekpunt voor het maken van nieuw werk, omdat het al bezig is geweest met een maakproces dat persoonlijk en uniek is voor jou. Ongeacht hoe je je voelt over deze dagelijkse tekeningen direct nadat je ze hebt gemaakt, ze zijn allemaal al dieper betrokken bij wat je als kunstenaar enthousiast maakt dan welke referentiefoto dan ook die van internet is gehaald.

Galerijstudies door Louise Reynolds


Tekenmaterialen en gronden

Op school worden allerlei soorten tekenmateriaal gebruikt, maar in onze lessen zijn houtskool, potloden, pastelkrijt en inkt waarschijnlijk het populairst over de hele linie. Dit kan echter sterk veranderen, afhankelijk van de klas waaraan we deelnemen, en experimenteren via mixed media, collage en alternatieve materialen wordt aangemoedigd. De meeste mensen werken op losse vellen papier, hoewel we worden aangemoedigd om ze aan te passen om de tekening te verbeteren. Of het nu gaat om het uitbreiden van een tekening met meerdere vellen, of het verscheuren tot een aangepast formaat, en mogelijk voorbereiden met een ondergrond zoals gesso of een wassing van kleur om het oppervlak voor het maken te verbeteren. Door consequent te oefenen is het heel duidelijk geworden dat de gekozen ondergrond net zo belangrijk is als wat erop wordt toegepast in de algehele afwerking van een tekening.

Tekeningen door Sophie-Nicole Dodds

In buitenschoolse lessen hebben sommige mensen schetsboeken of tekenborden om op losse vellen papier te werken, maar het is echt aan persoonlijke voorkeur en de doelen van de klas. Dit betekent dat we allemaal een breed scala aan werk hebben geproduceerd, wat voor mij een voordeel was om te voorkomen dat ik in een routine van werken met bepaalde formaten verviel. Door te maken met een verscheidenheid aan media en papiersoorten en -formaten, kunt u alleen dan de specifieke voordelen identificeren die elk voor uw eigen stijl van maken hebben. Persoonlijk heb ik een nieuwe liefde gevonden voor mixed media tekenen, het combineren van potloden, pennen en inkten om een ​​complex oppervlak te creëren, en ik zou dit nooit hebben gevonden zonder open te staan ​​om het allemaal te proberen.

Schetsboek van Keziah Philipps


Faciliteiten en omgeving van de Koninklijke Tekenschool

In het gebouw van de Royal Drawing School in Shoreditch hebben we onze interne lessen, die grote studioruimtes hebben, bekleed met ramen, ezels en papier dat klaar is voor ons gebruik. Tekenen in een ruimte met natuurlijk licht is een heel andere ervaring dan kunstmatig verlicht in termen van stemming en kleur, en in de lessen worden beide gebruikt, afhankelijk van de doelen van de docenten. Er is ook een verscheidenheid aan rekwisieten en stoffen die kunnen worden gebruikt om de omgeving van de woonkamer te verbeteren, wat helpt om mijn verbeeldingskracht te gebruiken bij de setting van een werk. Bovendien hebben we de mogelijkheid om op een ezel, een ezel, op onze schoot of op de vloer te werken, waardoor we vrij zijn om te maken op een manier die voor ons natuurlijk aanvoelt. Beneden is ook een prentenatelier waar we toegang hebben om te etsen, en het staat vol met boeken en prenten aan de muren, waardoor het een stimulerende plek is om te werken. Dit alles heeft me doen inzien hoe belangrijk het is om flexibiliteit te hebben in de fysieke omgeving in de studio, en inspiratieobjecten dichtbij te hebben.

Werk van Jake Fisk (links) en Rana Fadavi (rechts)

De studiocultuur in het gebouw is spannend omdat je vaak meerdere lessen op dezelfde dag hebt. Aangezien onze lessen open zijn voor het publiek om deel te nemen, komt een deel van de vreugde van de cursus van de mensen die je ontmoet. De school heeft een zeer verzorgende energie en vaak merk ik dat ik in deze lessen van mijn leeftijdsgenoten leer. Als tekenjaarstudenten hebben we ook toegang tot persoonlijke studio’s waar we het in onze lessen gemaakte werk en onze eigen persoonlijke praktijken verder ontwikkelen. We hebben ook een keer per week een kerndag waar de tekenjaargroep wordt samengebracht voor een klas met elke sessie verschillende docenten. Dit geeft ons de mogelijkheid om als leeftijdsgenoten samen te komen en naast elkaar te werken wanneer we anders geen mensen in onze gekozen lessen zouden vangen.

Werk van Noemi Conan in haar atelier


Conclusie

Dagelijks tekenen is een verkwikkende stap geweest in de ontwikkeling van mijn werk, door een hernieuwd vermogen om met focus te kijken, verbeterde technische vaardigheden, constante inspiratie door te maken en een nieuwe waardering voor tekenmaterialen en oppervlakken. Als huidige student ben ik enthousiast om te zien hoe deelname aan het Tekenjaar mijn praktijk zal blijven beïnvloeden als ik klaar ben. Hoewel het voor mij nodig is om op school te zijn om deze sprongen te maken, zou ik alle kunstenaars willen aanmoedigen om zo regelmatig mogelijk te tekenen vanuit observatie en verbeeldingskracht, aangezien tekenwerk in een consistente routine zowel je persoonlijke identiteit door middel van het maken van markeringen, als eindeloze creatieve uitspattingen onthult. potentieel.

Louise Reynolds in haar atelierruimte aan de Royal Drawing School


Voor elke interesse om te solliciteren bij de Royal Drawing School, is de deadline voor aanmelding voor het komende 22/23 tekenjaar 28 april om 12.00 uur.

Lees meer op de website van de Koninklijke Tekenschool.


Verder lezen op de Jackson’s Art Blog

Alles wat u moet weten over tekenpapier

In het schetsboek van Kay Gasei

Honderd keer kijken – Observationeel tekenen als meditatie

Voor degenen die graag tekenen: vier kunstenaars testen ons tekenmateriaal

In het schetsboek van Jessica Jane Charleston

creditSource link

ZIE JE GEDACHTEN

      Leave a reply

      Schildersbedrijf-Breukelen.nl
      Logo
      Compare items
      • Total (0)
      Compare
      0
      Shopping cart