In het schetsboek van Frances Ives

Frances Ives is een illustrator die werkt met een breed scala aan materialen in veel verschillende formaten, waaronder verven, inkten, kleurpotloden, monoprint en pastelkleuren. Een van haar favoriete manieren om haar praktijk te ontwikkelen, is door te tekenen in schetsboeken. Ze vertelt ons meer over hoe ze het meeste uit hen haalt.


Frances Ives neemt ons mee door haar schetsboekpraktijk

Ik ben al heel lang een schetsboekpersoon, maar het was pas de laatste drie jaar dat ze essentieel werden voor mijn praktijk. Ik begon de MA in Kinderboekillustratie aan de Cambridge School of Art, en de eerste drie maanden was tekenen vanuit observatie in onze schetsboeken onze enige opdracht – en voor mij is het sindsdien het centrale punt van mijn praktijk geweest.

Ik heb niet één specifieke manier om mijn schetsboeken te gebruiken – ze zijn een plek om media te verkennen, verschillende tekentechnieken uit te proberen en veel fouten te maken! Het is een plek waar ik volledige observatiescènes teken naast kleine fragmenten van de wereld, waar ik thumbnails maak en gedachten opschrijf, en soms maak ik afgewerkte kunstwerken voor illustratieprojecten.

Ze zijn een visueel notitieboekje en een laatste canvas, maar ze zijn ook een troostdeken. Ik weet dat ik me bij hen kan terugtrekken, en ze zijn een veilige creatieve plek die ik fysiek voor de wereld kan afsluiten, en alleen zal worden gezien als ik ervoor kies om het te delen. Ze geven me de vrijheid om fouten te maken, en dat heeft voor mij iets geruststellends.

Tegenwoordig voel ik me veel comfortabeler in schetsboeken dan met een blanco vel papier. Vroeger was ik nogal kostbaar met schetsboeken – ik maakte me zorgen over het beginnen en verpesten van de eerste pagina, en in het verleden heb ik zelfs pagina’s uitgescheurd om het schetsboek er ‘goed’ uit te laten zien. Mijn belangrijkste advies aan iedereen die schetsboeken wil gebruiken, is om dat NIET te doen!

Soms zijn die pagina’s die je ‘verknoeid’ hebt, of die waarop je inkt hebt gemorst, of zelfs de pagina’s die technisch in orde zijn, maar waar je niet van onder de indruk bent, de pagina’s waarvan ik denk dat je er het meeste van kunt leren. Als ik elke pagina uit mijn schetsboeken had gescheurd waar ik niet blij mee was, zou ik een paar mooie tekeningen overhouden en niets dat me echt aan het denken zet. Nu staan ​​mijn schetsboeken vol met snelle tekeningen, getimede levenstekeningen, tekeningen van dingen die ik normaal nooit zou proberen van Patreon-klassen en taken van mede-makers… het kan leiden tot een heel gevarieerd schetsboek!

Ik heb in de loop der jaren veel ‘favoriete’ schetsboeken gehad, maar momenteel grijp ik steeds weer terug naar Royal Talens Art Creation en Pith Sketchbooks – een vreemde combinatie omdat ze totaal verschillend zijn. Ik gebruik ze ook op verschillende manieren. Tijdens de eerste Britse lockdown in 2020 waren mijn meest gebruikte schetsboekjes de zeer kleine Royal Talens. Toen alles zo onzeker aanvoelde, maakte de kleine schaal de taak om te tekenen zoveel beheersbaarder – een kleine ruimte van troost, waar ik iets nieuws kon proberen en me niet overweldigd voelde door de pagina. Ik denk dat dit het moment is waarop mijn liefde voor het tekenen van de natuur echt een vlucht nam. Ik had het geluk erdoor omringd te zijn en toen de hele wereld leek te vertragen, kon ik de veranderende seizoenen door mijn tekeningen observeren.

Ik heb de neiging om mijn Pith-schetsboeken te gebruiken voor grotere dubbele pagina’s, of zeer schilderachtig werk. Ze houden verf op waterbasis heel goed vast en hebben een zachtheid die het algehele gevoel van mijn werk verandert. Ik denk dat de schaal van mijn schetsboek ook een afspiegeling kan zijn van hoe ik me voel en hoe ik me voel over mijn werk. Tegen de zomer van 2021 begon alles hoopvoller te worden en was mijn vertrouwen in het maken van afbeeldingen gegroeid.

Ik had veel plezier in een grote A3 Moleskine die grote landschappen maakte op vakantie in het prachtige zuidwesten met een vriend, waarbij ik alles gebruikte, van acrylstiften tot glitterlijm om te spelen en werk te maken. Het effectief verdubbelen van de grootte van mijn tekening bood ook uitdagingen (‘hoe vul ik in hemelsnaam zoveel ruimte?!’), maar het moedigde me aan om nieuwe manieren van werken te vinden en vrijer te zijn met de markeringen die ik aan het maken was.

Ik heb mijn schetsboeken nodig om veel media te kunnen verdragen, zowel nat als droog, en een vrij zware hand. Met Kerstmis kocht ik voor mezelf een Etchr-schetsboek, dat ik onlangs meenam naar de Bologna Book Fair, en ik ben er zo van onder de indruk. Het volgende op mijn lijst is het Fabriano Venezia-schetsboek dat een lieve vriend me gaf – het papier voelt geweldig aan, en ik zal moeite hebben om mijn eigen advies op te volgen en er niet te kostbaar mee om te gaan! Ik zou mezelf nooit als een purist omschrijven als het om materialen gaat. Toen ik voor mijn BA studeerde, vertelde een bijlesdocent me dat ik nooit een potlood met waterverf moest gebruiken omdat het er niet goed uit zou zien – ik denk dat ik sindsdien tegen deze ‘regels’ vecht. Ik gebruik graag waterverf en gouache met was- of oliepastelkleuren, inkt onder pastelkrijt en kleurpotloden over al deze dingen. Ik heb veel geleerd door te experimenteren met materialen die normaal niet samen zouden worden gebruikt – er zijn zoveel texturen en markeringen om te verkennen.

Ik probeer een locatie-tekentas samen te stellen voor als ik ga tekenen, en voeg een paar extra materialen toe, afhankelijk van het weer, het licht en de temperatuur. Het bestaat normaal gesproken uit een paar stiften op waterbasis, wat verven (ik geef de voorkeur aan aquarel of gouache), een paar inkten, wat pastels en een hoop kleurpotloden. Ik vind het leuk om materialen op een vrij traditionele, schilderkunstige manier in lagen te leggen – te beginnen met lichte wassingen of vegen van kleur, en geleidelijk aan texturen en diepte op te bouwen. Ik probeer de sfeer van een plaats of stemming achter een illustratie te vangen en altijd een ‘gevoel’ voor de kijker te creëren, en de reeks texturen en markeringen die ik maak door het mengen van verschillende materialen helpen me om dit te bereiken. Ik hoop dat mensen op die manier vertrouwd kunnen raken met het werk.

Ik ga vaak terug naar mijn schetsboeken als ik aan illustraties werk. Soms voor directe referentie, soms gewoon om te zien hoe ik kleurencombinaties heb gebruikt, of hoe het ene materiaal samenwerkt met het andere. Meestal keer ik naar ze terug voor een beetje inspiratie en om mezelf eraan te herinneren wat ik leuk vind. In een wereld die visueel zo overstimulerend is, kunnen schetsboeken een herinnering zijn aan waar je automatisch naar wordt getrokken en waar je graag naar kijkt. Tekenen in schetsboeken kan voor mij louterend zijn. Sommige onderwerpen die ik kies om te tekenen, zien er misschien heel specifiek uit, maar ze herinneren me ook aan een tijd, of hoe ik me voelde tijdens het maken van een tekening. Ik denk dat ze een beetje een tijdcapsule zijn, of een herinnering.

Materialen die ik (regelmatig) gebruik:

Kleurpotloden (Derwent Lightfast en Inktense, Faber Castell, Caran D’Ache Luminance)
Caran D’ache Luminance potloden
Holbein Gouache
Acryl Gouache (Turners en Holbein)
ShinHan Pass aquarel gouache
Aquarellen (Daniel Smith, Schmincke, Holbein, Roman Szmal – eigen samengestelde paletten)
Zachte pastelkleuren (Unison en Jacksons)
Een assortiment van inkten
Caran D’Ache neocolor
Penseelpennen op waterbasis (ecoline, faber castell en tombow)
Hervulbare Brush Pennen. De Derwent drukknopen zijn mijn favoriet.
sablene penselen

Minder regelmatig maar nog steeds heel erg aanwezig:

Gouden vloeibare acryl
Acryl inkt.
Schmincke vloeibare houtskool
Afplakband met laag gehalte
Sennelier oliepastels
Conte pierre noire potloden
Pastelpotloden


Over Frances Ives

Frances Ives is een freelance illustrator en kunstenaar, momenteel gevestigd in Cambridge terwijl ze een MA in Kinderboekillustratie studeert aan de Cambridge School of Art. Ze besteedt veel tijd buitenshuis om vanuit haar schetsboeken buiten te werken, en haar belangrijkste inspiratiebron is de lucht en al zijn kleuren. Voordat ze haar liefde voor het vastleggen van verhalen ontdekte nadat haar eerste prentenboek werd opgepikt door Michael O’Mara, studeerde ze ook aan Kingston University en Camberwell College of Art.

Bezoek de website van Frances

Volg Frances op Instagram


Verder lezen op de Jackson’s Art Blog

Alles wat u moet weten over tekenpapier

Kleur, textuur, lagen: Faber Castell Pitt Pens Review

Olieverfschilderij voor beginners: wat je nodig hebt om te beginnen

Voor degenen die graag tekenen: vier kunstenaars testen ons tekenmateriaal

In het schetsboek van Jessica Jane Charleston

creditSource link

ZIE JE GEDACHTEN

      Leave a reply

      Schildersbedrijf-Breukelen.nl
      Logo
      Compare items
      • Total (0)
      Compare
      0
      Shopping cart